Bicara lidah...

Dengan lidah bisa buat hati terluka..
dengan lidah bisa bikin jiwa sengsara..
tajamnya ia dari mata pedang..
mampu menghiris hati kecil...
lembutnya ia mampu mengeraskan jiwa yang kekOsongan tanpa cinta Illahi...
pelihara lidah agar dapat hidup yang penuh dengan barOkah..
InsyaALLAH...

Friday, January 21, 2011

::Perawatan Islam::

Perawatan Islam??Emm macam bomoh, dukun semua tu ke??
huhu..bukanlah saudara/i..Perawatan Islam nie jauh sekali berbeza dgn bomoh semua tu..
emm apa yg bezanya antara perawatan Islam ngn bomoh2 nie semua?


Kalau nak diikutkan memang banyak perbezaan antara kedua ini..tapi kat sini ana bagitahu yang mana ana tahu jela ye..huhu..:)
secara spesifiknya perubatan bomoh nie lebih tertumpu kepada untuk pencarian rezeki..berbeza dgn perawatan Islam yang mana kaedah ini lebih cenderung kepada suatu proses penyebaran dakwah Islamiah..

Perubatan Islam perlu berlandaskan ilmu serta amalan perubatan Islam. Mereka perlu memberi rawatan berdasarkan kepakaran dalam bidang perubatan dan faham hukum agama.
Kaedah rawatan bagi pesakit seperti pembedahan perlu dimulakan dengan doa kepada Allah.

Bomoh ialah mereka yang mempraktikkan pendekatan tradisional dalam perubatan, malah ada yang mengamalkan cara bertentangan dengan syariat Islam.
"Pengamal perubatan Islam pula ialah golongan yang mempraktikkan perubatan berasaskan sumber dan kaedah dari ajaran Islam iaitu al-Quran dan Sunnah.

pengamal perubatan Islam perlu meletakkan ganjaran Allah sebagai matlamat utama, bukan keuntungan semata-mata.
"Caj boleh dikenakan, tetapi jangan sampai membebankan. Berbeza dgn segelintir bomoh2 yang menggenakan caj yang langsung tidak masuk akal sedang ubat-ubatan yang dibekalkan hanyalah sebotol air penawar sahaja.
"Perubatan Islam adalah sebahagian daripada dakwah. Jika perubatan Islam dapat diamalkan secara berhikmah, ia memberi manfaat kepada masyarakat," katanya.

Tidak kiralah perawatan Islam ataupun bomoh sekalipun asalakan ianya masih berlandaskan dan berpaksikan ajaran Islam..Tidak terpesong jauh dari apa yang telah ditetapkan..Maksudnya di sini jangan sampai berlakunya amalan syirik..Awas!!Sesungguhnya syirik itu amat besar dosanya!!
Nauzubillah minzalik..

Ikhtiar dalam mengubati sesuatu penyakit itu penting..setelah berikhtiar bertawakallah pula kepada Allah Aza Wajalla..Kerana sesungguhnya Dia Yang Berkuasa..

"shhhh:- JaNgan PakaI b0moh siaM sUdaH..huhu


Berbekam salah satu daripada perubatan alternatif Islam
sunnah Nabi Muhammad S.A.W.







 

No comments:

Post a Comment